Aktualności

Oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku

Najprawdopodobniej ofiarą phishingu padła kobieta, która po kontakcie z osobą podającą się za pracownika banku straciła pieniądze. W telefonicznej rozmowie została powiadomiona, że ktoś próbował wykonać nieautoryzowany przelew z jej konta bankowego. Aby zapobiec podobnej sytuacji za namową rozmówcy zainstalowała aplikację umożliwiająca zdalną obsługę urządzenia.

Wczoraj do dyżurnego komendy zgłosiła się 35-letnia mieszkanka Chełma, która poinformowała o oszustwie metodą na pracownika banku. Z jej relacji wynikało, że w poniedziałek zadzwonił do niej mężczyzna z informacją, że próbowano z jej konta zrealizować nieautoryzowany przelew na kilkaset złotych. W rozmowie poinformował, że nie doszło do wypłaty i ostrzegał przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Po zakończeniu połączenia kobieta zweryfikowała, że numer z którego dzwonił miał należeć do banku, w którym posiada rachunek.

Następnego dnia ponownie zadzwonił z informacją o kolejnych próbach nieautoryzowanych transakcji na jej koncie. Pod jego namową zainstalowała aplikację, która umożliwiła zdalną obsługę telefonu, na którym logowała się do bankowości mobilnej. W międzyczasie otrzymywała wiadomości tekstowe, które miały dotyczyć anulowania tych transakcji. Gdy w pewnym momencie połączenie zostało przerwane, zadzwoniła na numer, z którego dzwonił ten mężczyzna. Wtedy od pracownika banku dowiedziała się, że było to oszustwo, w wyniku którego straciła z konta 35 tysięcy złotych.

Okoliczności tej sprawy są wyjaśniane. Wszystko wskazuje na to, że kobieta padła ofiarą phishingu. To jedna z najczęstszych i najbardziej popularnych metod oszustwa, którą wykorzystują cyberprzestępcy. Polega na tym, że przestępca podszywa się pod konkretną instytucję lub osobę w celu wyłudzenia danych. Mogą to być loginy, hasła, dane osobowe czy też dane bankowe. W przypadku otrzymania tego typu telefonu nie działajmy pochopnie i zweryfikujmy przekazywane nam informacje. Pod żadnym pozorem, na sugestie tych osób, nie instalujmy dodatkowych aplikacji i oprogramowania, gdyż mogą być one wykorzystane do zdalnej obsługi naszych telefonów czy też innych elektronicznych urządzeń.

komisarz Ewa Czyż

Powrót na górę strony