Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku

Najprawdopodobniej ofiarą phishingu padła kobieta, która po kontakcie z osobą podającą się za pracownika banku straciła pieniądze. W telefonicznej rozmowie została powiadomiona, że ktoś próbował wykonać nieautoryzowany przelew z jej konta bankowego. Aby zapobiec podobnej sytuacji za namową rozmówcy zainstalowała aplikację umożliwiająca zdalną obsługę urządzenia.

Wczoraj do dyżurnego komendy zgłosiła się 35-letnia mieszkanka Chełma, która poinformowała o oszustwie metodą na pracownika banku. Z jej relacji wynikało, że w poniedziałek zadzwonił do niej mężczyzna z informacją, że próbowano z jej konta zrealizować nieautoryzowany przelew na kilkaset złotych. W rozmowie poinformował, że nie doszło do wypłaty i ostrzegał przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Po zakończeniu połączenia kobieta zweryfikowała, że numer z którego dzwonił miał należeć do banku, w którym posiada rachunek.

Następnego dnia ponownie zadzwonił z informacją o kolejnych próbach nieautoryzowanych transakcji na jej koncie. Pod jego namową zainstalowała aplikację, która umożliwiła zdalną obsługę telefonu, na którym logowała się do bankowości mobilnej. W międzyczasie otrzymywała wiadomości tekstowe, które miały dotyczyć anulowania tych transakcji. Gdy w pewnym momencie połączenie zostało przerwane, zadzwoniła na numer, z którego dzwonił ten mężczyzna. Wtedy od pracownika banku dowiedziała się, że było to oszustwo, w wyniku którego straciła z konta 35 tysięcy złotych.

Okoliczności tej sprawy są wyjaśniane. Wszystko wskazuje na to, że kobieta padła ofiarą phishingu. To jedna z najczęstszych i najbardziej popularnych metod oszustwa, którą wykorzystują cyberprzestępcy. Polega na tym, że przestępca podszywa się pod konkretną instytucję lub osobę w celu wyłudzenia danych. Mogą to być loginy, hasła, dane osobowe czy też dane bankowe. W przypadku otrzymania tego typu telefonu nie działajmy pochopnie i zweryfikujmy przekazywane nam informacje. Pod żadnym pozorem, na sugestie tych osób, nie instalujmy dodatkowych aplikacji i oprogramowania, gdyż mogą być one wykorzystane do zdalnej obsługi naszych telefonów czy też innych elektronicznych urządzeń.

komisarz Ewa Czyż

Powrót na górę strony